کد مطلب:46473
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:44
معناي حروف مقطعه در قرآن چيست ؟
درباره كلمات مقطعه اوائل برخي سوره ها مانند الم سؤال كرديد ، در پاسخ يادآور مي شويم كه درباره اين كلمات نظرات مختلفي از مفسران عرضه شده است كه برخي از آن نظرها را برايتان يادآور مي شويم :
1 - اين كلمات از متشابهاتي است كه تأويل آنها را جز خدا نمي داند .
2 - اشاره به نامهاي خداوند است مثلاً الم معناي آن اين است كه « انا اللَّه اعلم ؛ منم خدايي كه مي دانم » .
3 - آوردن اين كلمات به اين منظور است كه نشان دهد قرآن مجيد كه همگان از آوردن آن ، عاجز و ناتوان مي باشند از همين حروف تهجي كه تمام جملات و كلمات از آنها ساخته مي شوند ساخته شده است بنابراين شما هم اگر مي توانيد از اين حروف چنين كلامها و جملاتي بسازيد در حالي كه نمي توانيد مانند اينكه يك مهندس كه نقشه جالبي براي ساختمان كشيده و آن نقشه را به طرز بديعي پياده كرده است مي گويد اين خانه از اين آجر و گچ و سيمان و آهن درست شده است اين مصالح در اختيار شما و همگان است اگر مي توانيد از اين مصالح شما هم چنين خانه جالب با اين نقشه ي زيبا و بديع بسازيد ، قول ديگري درباره كلمات هست كه مرحوم علامه طباطبائي صاحب تفسيرالميزان آن را برگزيده اند كه اين كلمات با محتواي سوره يي كه در آغاز آن قرار گرفته اند ارتباط دارند و اينها رمزهايي هستند ما بين خدا و پيامبر .
ممكن است اينجا اين سؤال مطرح شود كه قرآن مجيد براي تبيين به انسانها است و مگر خداوند از بندگانش باكي داشته تا رمزي با آنان سخن بگويد پاسخش اين است كه صحيح است قرآن مجيد براي تبيين از طريق تفسير پيامبر و امامان معصومين ( عليهم السلام ) صورت گيرد چنانكه خداوند مي فرمايد : « لتبين الناس ما نزل اليهم ؛ تا براي آنان بيان كني آنچه به سوي آنان نازل گشته است » بر اين اساس اشكالي ندارد كه برخي از آيات قرآن به خاطر مصالح مهمتري به صورت رمزي معاني را تفهيم كند مانند اينكه مردم به پيامبر و امامان ( عليهم السلام ) مراجعه كنند و از طريق آنان به فهم بيشتر و آگاهي وسيعتر درباره قرآن دست يابند و اين راهي باشد براي مراجعه بيشتر مردم تا مسئله رهبري هر چه بيشتر و بهتر تحكيم يابد .
آري معاني آيات قرآن مجيد ابعادي دارد كه برخي از آنها براي انسانهاي ديگر نيز قابل وصول است ولي ابعادي از آن هم جز براي پيامبران و امامان قابل دست يافتن نيست .
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.